- Het media-imperium van John de Mol bevindt zich in zwaar weer door aantijgingen van seksueel overschrijdend gedrag bij een van zijn succesvolste programma’s.
- Hoewel The Voice of Holland niet meer door zijn bedrijf Talpa wordt gemaakt, geldt de talentenjacht wel als zijn vlaggenschip.
- Dit is hoe De Mol uitgroeide tot mediatycoon.
- Lees ook: 7 dingen die je wilt weten over rapper en The Voice-coach Ali B – tumult rond populaire talentenshow schaadt imago
Als het over media gaat, kun je niet om John de Mol heen. De topondernemer heeft een belang in vele mediabedrijven en talloze programma’s uit zijn koker bleken vernieuwende succesformules. Een van die formats, The Voice of Holland, doet het media-imperium van De Mol nu op zijn grondvesten schudden.
De zaak van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij de talentenjacht, aangezwengeld door het online BNNVARA-programma BOOS, raakt zijn bedrijf Talpa en de familie De Mol in het hart. Jeroen Rietbergen, bandleider bij The Voice heeft een deel van de beschuldigingen erkend. Hij was sinds 2007 de partner van zus Linda, die de relatie inmiddels heeft verbroken.
The Voice geldt als een paradepaard uit De Mols stal, een programma waar hij zich altijd flink tegenaan heeft bemoeid totdat het in handen kwam van het Britse ITV en hij zich terugtrok uit dat bedrijf. Het is wereldwijd verkocht en heeft afsplitsingen gekregen in de vorm van The Voice Kids en The Voice Senior. RTL heeft deze week rigoreus alle afleveringen in Nederland opgeschort, nadat de zender door BOOS op de hoogte was gebracht.
De Mol zou dezelfde beslissing hebben genomen, zei hij donderdag in de langverwachte uitzending van BOOS, waarin hij zelf was aangeschoven om de negen vragen die presentator Tim Hofman hem had gestuurd, te beantwoorden.
Inmiddels lopen er aangiften tegen zijn ex-zwager Rietbergen en voormalig coach van The Voice Ali B. Tegen Marco Borsato was al eerder aangifte gedaan over seksueel grensoverschrijdend gedrag van de zanger buiten The Voice. Ook hij komt weer in aan bod in de aflevering van BOOS.
Het Openbaar Ministerie gaat onderzoek doen naar de aantijgingen en heeft slachtoffers opgeroepen zich te melden. De Mol zegt alle medewerking te verlenen. Bij de opbouw van zijn imperium heeft hij de nodige pieken en dalen beleefd, maar het is nauwelijks denkbaar dat hij ooit voor hetere vuren heeft gestaan dan nu.
Dit is hoe John de Mol uitgroeide tot mediatycoon:
John de Mol komt uit een echte mediafamilie.
Zus Linda is de grande dame van de Nederlandse televisie en bovendien ook mediaondernemer met haar blad en platform Linda. Verschillende programma's die uit haar koker komen groeiden uit tot kijkcijferhits, zoals 'Gooische Vrouwen' en 'Ik hou van Holland.'
Ook zoon Johny heeft zich ontpopt tot succesvol presentator met onder meer het interviewprogramma 'Waar is de Mol' en maatschappelijk georiënteerde programma's als 'Down Met Johnny' en 'SynDROOM', waarvoor hij de Gouden Televizier-Ring won. Tegenwoordig presenteert hij 'Half 8 Live' op SBS 6.
Daarnaast was John de Mol ooit getrouwd met Neerlands' lieveling, de zangeres Willeke Alberti, dochter van de Jordaan-legende Willie Alberti.
En zijn gelijknamige vader (John de Mol) was ook al een mediaman, actief als zanger in de jaren 1950 daarna als muziekuitgever en belangenbehartiger van Nederlandse artiesten. Begin jaren zeventig werd hij directeur van de piratenzender Radio Noordzee Internationaal (RNI).
Kortom: De appel valt niet ver van de boom.
Johannes Hendrikus Hubert (John) de Mol wordt in 1955 in Den Haag geboren, maar groeide op in 'lelijk dorp' Hilversum.
En die boom stond in het Gooi, Hilversum om precies te zijn, de mediastad die hij een "lelijk dorp" noemt in het boek 100 jaar Hilversum Mediastad. "Als ik er nu doorheen rijd. Vreselijk!"
Vroeger was het anders, toen hij nog in een wijk vlakbij het Media Park woonde. "Het opgroeien aan de St. Vitusstraat was geweldig! Dat was echt nog een straat je waar je kon voetballen en met je vriendjes kon spelen, zonder dat je door een auto gestoord werd", vertelt hij in het boek.
De Mol was geen onverdienstelijk voetballer. Hij speelde bij HVV 't Gooi en later in het voetbalteam van Radio Noordzee. "Op het moment dat ik naar de bal ging en de ander ook, dan was het bikkelhard van: hij of ik en dan bestond er voor mij geen grens, dan haalde ik door", zei hij in 1993 tegen interviewer Ischa Meijer.
Maar zijn droom om prof te worden na de middelbare school, ging niet in vervulling. Op een studie zat de jonge De Mol niet te wachten. Hij begon aan het gymnasium, maar haalde uiteindelijk "met hakken over de sloot een havo-diplomaatje", aldus de tycoon tegen Twan Huys in College Tour.
Werken voor de kost...
In het gezin De Mol moest gewoon gewerkt worden voor extra's. Als hij nog op de havo zit, ruimt De Mol plaatjes op bij Radio Noordzee voor discjockeys Joost den Draaijer (Willem van Kooten), Jan van Veen en Tony Berk. Daar is zijn interesse voor media gewekt, zegt hij in 100 jaar Hilversum. "Elk uurtje dat ik vrij had was ik te vinden in de radiostudio."
Daarna gaat hij aan de slag als (assistent)-producer bij de Tros waar hij op zijn 23ste de Showbizzquiz, zijn eerste grote spelshow, produceert.
In 1979 houdt hij de Tros voor gezien om voor zichzelf te beginnen. "Absoluut een onbezonnen stap. Maar bij de omroep kon ik precies uitrekenen wat ik zou doen en wat ik zou verdienen. Benauwend", zegt hij in 1992 in een interview met Frénk van der Linden in NRC Handelsblad.
John de Mol Produkties ziet het levenslicht. Hij breekt door als producer met Popformule.
Op zijn 18e getrouwd: 'Bang om 'meneer Alberti' te worden'.
In hetzelfde interview vertelt De Mol dat in die tijd 'commerciële televisie' aan de orde kwam en dat hij met zijn bedrijf alles aanpakt. Hij maakt muziekspecials in opdracht van platenmaatschappijen.
"Ik zou nog ja hebben gezegd als ze me hadden gevraagd een item te maken over roeiboten in het Noordzeekanaal." Als hij zichzelf maar kan uitbetalen en de boel draaiende kan houden, wil hij maar zeggen.
Maar dat is niet zijn enige drive, onthult hij. Hij wil zich ook bewijzen omdat hij niet als "een snotneus, het zoontje van een beroemde zanger" gezien wil worden. En ook niet als "aanhangsel" van zijn tien jaar oudere vrouw Willeke Alberti, met wie hij in 1976 is getrouwd.
"Ik wierp me op als kostwinner - als de dood dat ze me anders meneer Alberti gingen noemen."
In 1980 scheiden de twee, waarna voor De Mol even een wilde periode aanbreekt, vertelt hij in College Tour.
Zijn bedrijf loopt stroef maar hij maakt een klapper met 'hospital-serie' Medisch Centrum West.
John de Mol Produkties loopt naar verluidt niet echt lekker. De eerste zeven jaar wordt verlies gemaakt en mentor Willem van Kooten redt het bedrijf van een faillissement. De ondernemer en radio-dj neemt een belang van 50 procent in het bv’tje van De Mol en stopt het leningen toe.
"Geen enkele bank wilde John de Mol ook maar een gulden lenen. Nul" , zegt Van Kooten in College Tour. Hij raadt hem aan: "John als je de kans krijgt, maak een hospital-serie."
Dat krijgt De Mol voor elkaar met Medisch Centrum West. Als omroep Tros de serie niet had afgenomen was Van Kooten vier miljoen gulden kwijt geweest, maar het wordt een kijkcijferhit van jewelste.
Tussen 1988 en 1994 trekken de beslommeringen van sexy dokter Jan, lieve hoofdzuster Reini, knappe verpleegkundige Ingrid en de gluiperige dokter Eric, wekelijks tussen de 3 tot 4,5 miljoen kijkers. Nog steeds een record voor Nederlandse dramaseries.
Het schijnt dat Medisch Centrum West het inmiddels verdwenen Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad heeft gered.
Het gebruik van de bovenste verdieping door John de Mol Produkties was een welkome inkomstenbron voor het ziekenhuis dat een kwijnend bestaan leidde en waar zich naar verluidt nog meer drama afspeelde onder het personeel dan in de serie.
Mediakanonnen John de Mol en Joop van den Ende fuseren tot Endemol Entertainment.
De fusie van John de Mol Produkties en Joop van den Ende TV-producties werd bekendgemaakt "op een perfect georganiseerd mediaspektakel, inclusief toastjes met flauwe zalm" in een Bussums wegrestaurant, schrijft Trouw in 1993.
"Mijn naam is John de Mol en wat is er aan de hand?", zei de mediadirecteur onder een plafond met plastic kerstboompjes tegen een zaal vol fotografen en televisiecamera's.
De Mol en Van den Ende waren elkaar al vaak tegengekomen bij het maken van producties over de grens. Aanvankelijk wilden de twee samenwerken in het buitenland, maar ze stuitten op juridische en fiscale bezwaren. Dus werd het een volledige fusie.
De fusiepartners beloven met hun bedrijf een omzet van vijfhonderd miljoen gulden te halen in 1994.
En ze voorzien dat de omzet blijft groeien door een toename van het aantal commerciële televisiestations in Europa. De belangrijkste tak is dan ook het internationale productie- en verkoopbedrijf.
“De gemiddelde Nederlandse smaak komt aardig in de buurt van wat ze in het buitenland mooi vinden”, tekenen de verslaggevers op.
De Mol en Van den Ende zijn grootaandeelhouders met elk een belang van 45 procent. Willem van Kooten bezit 5 procent terwijl de resterende 5 procent in handen komt van ABN Amro.
Een beursgang staat over twee jaar op de planning.
Joop leert 'bescheiden' John 'brutaal te zijn'.
Op de vraag op welke momenten hij brutaal is geweest, antwoordt John de Mol in College Tour dat hij helemaal niet zo brutaal was. Hij vond zichzelf een redelijk terugtrokken en bescheiden iemand.
"Hij (Joop van den Ende) heeft mij geleerd dingen brutaler aan te pakken, wat verder te denken dan dat ik deed op dat moment. Pas later ben ik wat brutaler geworden, maar dat heb ik van hem geleerd."
De twee worden rijk met de beursgang van Endemol en dat was 'even wennen'.
De beursgang van Endemol in 1996 levert John de Mol 57 miljoen euro op.
"Het gaf ons alle twee (Joop van den Ende, red.) wel een ongemakkelijk gevoel dat we ineens met geld werden geassocieerd", zegt De Mol in Joop van den Ende: de biografie. "Ons inkomen stond in de krant want dat was makkelijk uit te rekenen. Daar moesten we aan wennen."
Hij is ook niet echt blij onder het juk van aandeelhouders, vertelt hij later in College Tour als hem wordt gevraagd of hij ooit ongelukkig is geweest. "Ik voelde me gevangen, kon geen balansen lezen. Dat heb ik geleerd in de praktijk. Ik was blij toen het van de beurs werd gehaald."
John en Joop zetten in op een commerciële tv-zender, maar Veronica mag niet en 'Sport Even' flopt.
John en Joop willen dolgraag een eigen commercieel televisiestation en doen daartoe een poging als Veronica in 1994 uit publieke bestel stapt. De Europese Commissie oordeelt echter dat Endemol daarmee te dominant wordt op de Nederlandse televisiemarkt.
De volgende poging tot een eigen zender volgt in 1996 als Endemol een belang neemt in Sport 7 dat de uitzendrechten van voetbalwedstrijden van de KNVB heeft gekocht. Maar de rechter oordeelt dat de uitzendrechten bij de voetbalclubs liggen en niet bij de KNVB.
Dat Sport 7 twee gulden per kijker wil vragen -"de prijs van een zak patat per maand" schiet ook in het verkeerde keelgat. Moeten Nederlanders extra gaan betalen om hun favoriete sport te kijken?! En kabelaars laten weten dat de kosten misschien wel op "drie zakken patat per maand" uitkomen.
Bovendien zitten kijkers sowieso niet te wachten op wedstrijden tussen de mindere goden in voetballand. Ze blijven liever naar de samenvattingen van Studio Sport kijken. Sport 7 wordt met een verlies van 100 miljoen gulden in hetzelfde jaar nog van de buis gehaald, waarna cabaretier Youp van 't Hek de zender tot "Sport Even" doopt.
Weer een klapper: John verovert de wereld met Big Brother en maakt reality-tv groot.
De bedoeling is dat Endemol internationaal televisieformats wegzet. Dat lukt met groot succes als Big Brother in 1999 voor het eerst wordt uitgezonden op Veronica.
Naar verluidt is het programma bedacht in 1997 door John de Mol, Patrick Scholtze, Bart Römer en Paul Römer. Tien mensen zitten voor een kleine dagelijkse vergoeding honderd dagen opgesloten in een huis, op een onooglijk terrein in Almere met niet al te veel voorzieningen.
Ze worden 24/7 gevolgd door camera's en kunnen weggestemd worden. De overblijver wint 250.000 gulden.
Sinds 1992 is er al wel MTV's The Real World maar daar hebben deelnemers niet stiekem seks onder de dekens, zoals Bart en Sabine voor de camera's van Big Brother.
Het gluurprogramma wordt gezien als een groot experiment en krijgt ook de nodige kritiek. Is deze tv niet wat te plat en wat voor effect heeft de constante aanwezigheid van camera's op de deelnemers?
Gelukkig heeft John de Mol roddeljournalist Hummie van de Tonnekreek aangetrokken om erop toe te zien dat iedereen het huis 'gezond zal verlaten'.
Ondanks dat de dagelijkse sleur van de deelnemers dodelijk saai is, wordt Big Brother een groot succes. Endemol slijt het format over de hele wereld. Zo is Big Brother onder meer te zien in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Rusland, Indonesië, Brazilië, de Verenigde Staten en Canada. En het krijgt navolging van De Gouden Kooi, Utopia, De Bus en Temptation Island.
Bart Spring in 't Veld wint de allereerste Big Brother, maar waarschijnlijk is de knuffelende Ruud -"Je bent m'n maatje tot aan 't gaatje" - Bernard het meest bij kijkers blijven hangen.
John en Joop worden nog véél rijker want daar is Telefónica - €1,5 miljard p.p.
Weet je nog dat De Mol zei dat hij blij was dat Endemol van de beurs werd gehaald? Het reddingsschip komt uit Spanje.
Door het succes van Big Brother staat Endemol in de belangstelling van diverse kopers. Het gerucht gaat dat de 26 procent van Joop van den Ende naar internetprovider World Online gaat, het bedrijf van Nina Brink dat in Nederland symbool werd voor de uiteengespatte dotcombubbel.
Maar het Spaanse telecombedrijf Telefónica blijkt de hoogste bieder en neemt Endemol in 2000 over voor 12 miljard gulden (5,5 miljard euro), waarmee het van de beurs verdwijnt. Op papier is John de Mol in één klap goed voor 1,5 miljard euro, dat geldt ook voor Joop van den Ende. Willem van Kooten is 207 miljoen euro rijker.
Van den Ende trekt zich terug om zich volledig te richten op zijn theaterbedrijf, terwijl John de Mol aanblijft als directeur om die functie na een jaar in te ruilen voor een creatieve rol. "Dan ga ik weer doen wat ik het leukste vind, namelijk me met programma's bezighouden. Ik stop met het management. Er moet iemand te vinden zijn die dat beter kan dan ik", tekent NRC op.
In zee met 'bunga bunga-Berlusconi'
In 2007 blijkt Endemol toch niet de gedroomde dochter voor Telefónica. Het Spaanse telecombedrijf zet zijn belang van 75 procent in de etalage. Twee jaar eerder bracht het al een kwart van zijn belang naar de beurs.
Cyrte (een investeringsmaatschappij van John de Mol), Mediaset (het mediabedrijf van Silvio Bersluconi) en de zakenbank Goldman Sachs kopen in 2007 het 75 procent-belang van Telefónica en halen de resterende 25 procent daarna ook van de beurs.
Zo komt Endemol deels weer in handen van John de Mol én miljardair Silvio Berlusconi, de flamboyante, voormalige premier van Italië, onder meer bekend van zijn bunga bunga-feestjes. In 2012 koopt De Mol Berlusconi uit samen met investeringshuis Apollo.
Dasym (het voormalige Cyrte) verkoopt het belang van 25 procent in Endemol in 2014 aan Apollo. Tegenwoordig is Endemol Shine eigendom van het Franse Banijay Group.
Hij probeert het weer met een eigen zender: Talpa, ofwel mol
Een deel van De Mols vermogen belandt in zijn BV Talpa Capital waarmee hij succesvolle investeringen doet in onder meer Manchester United en telecombedrijf Versatel.
In 2005 steekt de eigen-zender-kriebel weer de kop op en begint hij Talpa, Latijn voor 'mol'. Drie maal is scheepsrecht, maar niet voor De Mol. Ook deze zender loopt uit op een mislukking, ondanks dat hij de voetbalrechten voor de neus van de NOS wegkaapt en hordes sterren wegkoopt bij andere zenders. Of juist dankzij...
Sterren die overstappen van de publieke omroep naar de commerciëlen is nu geen big deal meer, kijk maar naar Eva Jinek of Humberto Tan. Maar toen Jack Spijkerman het immens populaire Kopspijkers verliet om een show bij Talpa te presenteren, brak de hel los. Pers en publiek vonden hem een salonsocialist en zakkenvuller.
Het publiek vindt Talpa met zijn diepe zakken niet echt sympathiek en de kijkers blijven weg. Om die reden moet de naam Talpa wijken voor Tien, maar dat mag niet baten.
John de Mol verkoopt de zender in 2007 aan RTL dat met tegenvallende kijkcijfers kampt en de sterren wel kan gebruiken. Zelf verwerft hij een kwart belang in RTL Nederland waardoor hij invloed houdt op de programmering. Tien gaat daarna verder als RTL 8.
"Het imago van een kil bedrijf dat vertrouwde gezichten wegkocht, het voetbal 'wegstopte' achter de kabel en dat 'ons Kopspijkers afnam' werd Talpa fataal", analyseerde De Volkskrant later.
Talpa doet waar het goed in is: het produceren van tv-formats
Niet dat De Mol na de derde mislukte tv-zender in zijn hol kruipt. Talpa als productiehuis blijft in handen van de mediamagnaat en zo gaat hij vrolijk verder met het bedenken en produceren van formats. De deal met RTL houdt in dat het productiebedrijf van Talpa zijn formats nog tot 2012 aan RTL kan slijten. En als John de Mol ergens goed in is...
RTL scoort de ene na de andere kijkcijferhit uit de koker van Talpa: Ik hou van Holland, Wat vindt Nederland, Bonje met de buren, Echt Waar!? en natuurlijk The Voice of Holland, waar draaiende stoelen in een blind audition het fenomeen talentenjacht een heel andere dimensie geven. The Voice, voor het eerst uitgezonden in 2010, wordt aan meer dan 150 landen verkocht.
Man van details
Als geheim van zijn succes wordt vaak zijn perfectionisme genoemd. Legio anekdotes daarover. Volgens zijn zus Linda is dat wat John John maakt. “Hij kan zich druk maken over de kleinste details, zelfs over de kleur van de consumptiebonnen", zei ze in een interview met Twan Huys.
De Mol ziet Nederland als etalage van tv-producties voor de rest van de wereld. "Details kunnen het verschil maken of je het format verkoopt of niet", stelt hij in Broadcast Magazine.
Zanger Nick Schilder herinnert zich in de talkshow Beau dat Amerikanen kwamen kijken in de tijd dat hij coach was in The Voice of Holland. "Zelfs in Amerika kunnen we niet zo'n professioneel team samenstellen als deze tv-maker die wij hier aan het werk zien", zeiden de Amerikanen volgens Schilder.
Zelf was hij ook onder de indruk. "Het was echt een geval vingers aan de knoppen en heel nauwlettend op een goede manier een format uit de grond stampen." Hij heeft de samenwerking De Mol als prettig ervaren. "Het liep nooit uit en alles liep zoals het moest lopen."
Hij slaagt er niet in een nieuwskanaal te starten
De Mol blijft zich roeren in het medialandschap. In 2015 neemt het Britse ITV Studio's zijn Talpa Media over dat onder meer The Voice maakt. Afspraak is dat De Mol creatief betrokken blijft bij het bedrijf. ITV betaalt in eerste instantie 500 miljoen euro, een bedrag dat kan oplopen tot 1,1 miljard euro afhankelijk van de prestaties van het bedrijf en de betrokkenheid van De Mol.
Hij trekt hij zich begin 2020 vroegtijdig terug en er ontstaat onenigheid over de nabetalingen. Uiteindelijk komt de overnamesom uit op naar schatting van Quote iets minder dan 900 miljoen euro.
Ondertussen heeft De Mol zijn zinnen op een eigen nieuwsvoorziening gezet.
In 2017 aast hij op De Telegraaf, maar na een hevige overnamestrijd gaat het Belgische Mediahuis er met de buit vandoor. En hij verliest ook de slag om Nu.nl. In 2018 kan hij wel een nieuwsmerk toevoegen met de aankoop van ANP, maar drie jaar later doet hij het persbureau van de hand omdat het niet meer zo goed bij de kernonderdelen van Talpa past.
Daarmee lijkt het idee van een eigen nieuwsdienst over boord te zijn gegooid.
Hij wordt wel eigenaar van SBS: opnieuw op sterrenjacht
Maar De Mol heeft wel die langgekoesterde eigen zender bemachtigd. Met de verkoop van Talpa Media aan ITV in 2015, had De Mol geen afscheid genomen van onder meer Radio 538 en zijn belang in SBS Nederland.
Die worden onderdeel van Talpa Network dat hij daarna opricht. In 2017 komt SBS volledig in handen van Talpa als hij het belang van 67 procent van Sanoma overneemt.
Wat volgt is een soort herhaling van 2005, toen De Mol sterren wegkaapte voor zijn zender. RTL denkt een gentleman's agreement met De Mol te hebben om geen sterren en programma's van elkaar te stelen, maar De Mol gaat toch op rooftocht. Naar verluidt omdat RTL een intensievere samenwerking met Talpa op dat moment niet zag zitten, terwijl De Mol uiteindelijk een fusie in gedachten heeft.
Johnny en Linda de Mol stappen over, net als onder anderen de drie mannen van VI, Winston Gersschtanowitz en Wendy van Dijk. Zij presenteert tot dan toe samen met Martijn Krabbé een van de succesvolste programma's op de Nederlandse televisie: The Voice of Holland. De Mol probeert zijn paradepaard naar Talpa te halen, maar dat is juridisch niet mogelijk.
Toch een fusie. Maar dan...
Als de storm is gaan liggen, komen RTL en Talpa toch tot elkaar en wordt in juni 2021 een fusie aangekondigd. Samen willen de mediabedrijven het opnemen tegen techbedrijven als Netflix, onder meer door Videoland groot te maken. Het is wachten op groen licht van mededingingsautoriteit Autoriteit Consument en Markt (ACM). In de eerste helft van 2022 moet de fusie rond zijn.
Maar dan steekt een andere storm de kop op. Of liever gezegd: een orkaan die in ieder geval flinke imagoschade dreigt toe te brengen aan het imperium De Mol.
Op 15 januari 2022 wordt bekend dat RTL voorlopig stopt met de uitzendingen van The Voice of Holland, vanwege aantijgingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag, waarbij onder meer bandleider Jeroen Rietbergen en coach Ali B betrokken zouden zijn.
De zaak is aan het rollen gebracht door het online programma BOOS van BNNVara dat maanden onderzoek deed en zegt klachten te hebben ontvangen van meerdere personen.
Rietbergen, inmiddels ex-man van Linda de Mol, erkent wangedrag in een verklaring. Ali B ontkent. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en domineren het nieuws. Er volgen twee aangiftes tegen Ali B en ook een tegen Rietbergen voor aanranding. Hij ontkent de aantijging.
Johnny de Mol bespreekt het zelfs in zijn talkshow Half 8 Live, maar van zijn vader hoort het publiek weinig. Grote vraag is: wat wist De Mol? Hij zit toch overal bovenop?
Kritiek op managementstijl
In de paar dagen radiostilte van De Mol duiken verhalen op over zijn dark side. Daarin verwordt de perfectionist tot micro managende tiran die zorgt voor een angstcultuur op de werkvloer. “Zijn humeur is vaak niet best, maar er zijn uitschieters naar beneden. Dan waarschuwt iedereen elkaar: pas maar op. Staat hij een meisje op de werkvloer uit te foeteren, omdat de koffie te koud is”, vertelt een oud-medewerker aan het AD.
In dezelfde krant zegt Erik de Zwart, voormalig radiodirecteur bij Talpa: "Iedereen is bang voor hem. Als John de Mol de werkvloer op loopt, klikt het personeel met de hakken. Bang voor de grote baas. Ga je er tegenin, dan is het exit voor je.”
Tientallen klachten over seksueel grensoverschrijdend gedrag in uitzending BOOS
De Mol krijgt in april 2019 een melding over seksueel getinte berichten die Jeroen Rietbergen, bandleider van The Voice, naar een kandidate heeft gestuurd en wordt razend", vertelt hij aan Tim Hofman in de langverwachte aflevering van BOOS die donderdag 20 januari 2022 op YouTube verschijnt. De Mol is uitgenodigd voor verschillende talkshows, maar heeft besloten de vragen die BOOS hem stuurde, in de uitzending te beantwoorden.
De Mol sommeert Rietbergen onmiddellijk naar hem toe te komen en laat hem naar eigen zeggen verbaal alle hoeken van de kamer zien. Maar Rietbergen blijft na de uitbrander zitten en De Mol stelt ook geen onderzoek in. "Als je met iemand te maken krijgt die inmiddels al elf jaar voor je werkt en als bandleider al elf jaar lang topkwaliteit levert en waar ik elf jaar lang nooit één klacht over heb gekregen, en de eerste keer dat dat gebeurt gaat het om grensoverschrijdend app-verkeer, vind ik dat je kan volstaan met 'nog één keer en dan lig je eruit', want iedereen verdient een tweede kans."
In de uitzending van BOOS worden tientallen verhalen over seksueel overschrijdend gedrag behandeld binnen en rond het programma. De zwaarste is aan het adres van rapper en voormalig coach van The Voice Ali B, een ex-kandidate beschuldigt hem van verkrachting. Ze vertelt aan een van de regisseurs van The Voice dat ze seks heeft gehad met B, die daar volgens haar niet geschokt op reageert. Over dezelfde regisseur heeft BOOS vijftien verhalen ontvangen over ongepaste opmerkingen en handtastelijkheden.
Over Marco Borsato, tegen wie al een aangifte loopt voor seksueel misbruik van een minderjarige buiten The Voice, heeft BOOS zes verhalen ontvangen. De zanger en voormalig coach van The Voice zou onder meer meisjes van 13 en 14 jaar op de billen hebben betast.
De Mol is naar eigen zeggen "behoorlijk in de war" van de uitzending, die hij voorafgaand aan het gesprek met Hofman heeft gezien. "Als je kijkt naar hoe wij de bedrijfscultuur hebben, als je kijkt naar hoe de productie van The Voice georganiseerd is, hoe het in al die jaren bij Talpa georganiseerd is met alle mogelijkheden die er zijn om aan de bel te trekken en dan krijg je aan het einde van de rit deze optelsom van wat er allemaal klaarblijkelijk verkeerd is gegaan, dan denk ik: nou dan hebben al die loketten en maatregelen kennelijk niet het gewenste effect gehad."
Hij is ervan overtuigd dat als iemand zich bij een van de loketten van The Voice had gemeld, daar adequaat op was gereageerd. "Maar als niemand wat zegt, kunnen wij niks doen. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat er een angstcultuur is want die herken ik niet en die weiger ik te accepteren."
Volgens hem hebben vrouwen in bredere context moeite om grensoverschrijdend gedrag te melden. "Kennelijk hebben vrouwen een soort schaamte en ik wil me er graag in verdiepen, maar voor nu kan ik het alleen verwoorden in een oproep: praat." Hij hoopt dat de met de onderzoeken de waarheid boven tafel komt. "En nogmaals: dat iedereen hiervan leert. Trek je mond open. Wees niet bang, wees niet angstig."
Die uitspraak komt op hevige kritiek te staan, onder meer van de vrouwen in zijn bedrijf : Beste John, het ligt niet aan de vrouwen, schrijven ze in een paginagrote advertentie die een dag later in het AD verschijnt.
De Mol reageert dezelfde dag met een statement. Hij heeft in tegenstelling tot zijn goede intentie onbedoeld de indruk gewekt de schuld bij vrouwen neer te leggen, schrijft hij. En rekent het zichzelf aan om dat de cultuur binnen zijn bedrijf niet als veilig wordt ervaren. Hij gaat zich er "voor de volle 100%" voor inzetten dit te veranderen.
Lees meer over John De Mol:
- 5 opvallende dingen in de uitzending van BOOS over seksueel wangedrag bij The Voice of Holland
- Dit gebeurde er tot nu toe rond The Voice of Holland na aantijgingen van ongewenst gedrag: Oud-kandidaat zegt te zijn betast, Linda de Mol verbreekt relatie met Rietbergen, uittocht van sponsors
- 6 dingen die je moet weten over Tim Hofman, de man die het imperium van The Voice aan het wankelen bracht
- De glansrijke carrière van Linda de Mol, de alleskunner die hypotheken verstrekt aan vrienden die in geldnood zitten
- De 7 belangrijkste deals van John de Mol – van Berlusconi-pact tot Talpa-verkoop